Greenwave's Blog

Testování na zvířatech aneb Proč by měl selský rozum zvítězit nad taktikami prodejců

Leden 15, 2019
Posted by Greenwave

Testování na zvířatech je stále velmi citlivé téma, které je často obestřeno snůškou dezinformací. K napsání tohoto článku mě motivovala skutečnost, že si firmy, které prodávají totálně chemické produkty, dělají reklamní kampaně v duchu: „Jsme úžasní, protože netestujeme zvířatech“.

 

Vadí mi, že dělají z lidí blbce, protože jejich produkty, nebo jejich jednotlivé složky, mohly být (a v mnoha případech byly) v klidu otestovány před rokem 2009. Jenže pak uhodilo kladivo zákona, testy byly v EU zakázány a od té doby zde kosmetické firmy prostě testovat nesmí. Jak si pak mohou budovat jméno na něčem, co bylo pro spoustu jiných společností naprostou samozřejmostí od absolutního počátku jejich existence?

 

Hodně mi vadí, že totálně mystifikují občany a tváří se, že ONI jsou ti slušní. Útočí na naše city oprávněně? Dovolte mi, abych tuto problematiku maličko osvětlila, alespoň na základě svých omezených znalostí a zkušeností.

 

freestocks-org-119823-unsplash(1)

 

Jak to je?

 

U nás v Česku se kosmetické produkty ani jejich jednotlivé složky netestují na zvířatech od roku 2009. Od 11. 3. 2013 platí zákon, který zakazuje i dovoz takové kosmetiky, která byla testována, a to pro celou EU. Tento zákon zároveň dál umožňuje prodávat produkty a látky již otestované.

 

ALE POZOR! Zákaz se vztahuje jen na kosmetické produkty, nikoliv na čistící přípravky pro domácnost, jako jsou gely na praní, mytí nádobí, vytírání apod. U těch vám jejich etičnost může zatím garantovat jedině samotný výrobce. Testování na zvířatech v tomto případě ještě zakázáno nebylo.

 

Je označení Leaping Bunny zbytečné?

 

Jak se to vezme. Logo „králíčka“ na obalech dává lidem vědět, že firma, která ho používá, netestuje nikde na světě a pro žádné trhy. To znamená, že pak nemůže své výrobky dodávat ani do Číny, která často na testech na zvířatech trvá. Některé prameny dokonce uvádějí, že pokud chce značka na čínském trhu prodávat, musí své produkty na zvířatech povinně otestovat (informace relevantní k datu, kdy píši tento článek – 13. 1. 2019).

 

Rozhodně to však automaticky neznamená, že pokud kosmetická značka nemá logo „Leaping Bunny“, je někde ve světě testována na zvířatech. Používání tohoto loga není v Evropě v souladu se zákonem o zákazu testování. Každá firma, která ho v Evropské Unii používá na svých obalech, se proto vystavuje tomu, že dostane od úřadů pokutu.

 

My jsme se musely minulý rok obhajovat před kontrolou z Hygienycké stanice. Hrozila nám až 100.000,- pokuta za prodej kosmetiky s označením „Leaping Bunny“ nebo textem „netestováno na zvířatech“. Proč? Protože je to údajně klamavá reklama, která mate zákazníky. V Evropě se totiž testovat nesmí, takže je zbytečné to na produktech jakýkmkoliv způsobem uvádět.

 

Jenže pokud produkty nepocházejí z EU, jak zákazník zjistí, že tu byly registrovány a bylo u nich prověřeno, zda byly nebo nebyly testovány na zvířatech? Nijak…

 

A tak toto, ale i jiná loga králíčků podobných organizací, rychle mizí z obalů zboží. Prý proto, aby nebyl zákazník uváděn v omyl, ale hlavně proto, aby všichni mohli prodávat jakékoliv kosmetické šmejdy se stejným statusem „my na zvířatech netestujeme“.

 

A pokud chcete nakupovat eticky, nezbývá, než se pídit po informacích, protože našim vládám se nehodí, aby velké nadnárodní společnosti tratily na ziscích jen proto, že lidé mění své nakupovací zvyky k lepšímu.

 

nicole-honeywill-627835-unsplash

 

Co můžete udělat?

 

Nakupovat produkty značek, které znáte. Takové, které mají od prvopočátku ve své filozofii NEtestování na zvířatech nebo kosmetiku označenou logem čisté přírodní kosmetiky Natrue, BDIH, ECOcert, Demeter, CPK a CPK bio. Právě tyto certifikáty také zaručují, že jde o eticky čistou kosmetiku. Výrobky přírodní kosmetiky se totiž vždy testují na lidech-dobrovolnících.

 

Taky můžete používat produkty s označením VEGAN, ty dokonce neobsahují žádné živočišné složky, což omezuje nejen globální znečištění, ale také týrání a využívání hospodářských zvířat. Tyto produkty jsou velmi často ekologicky nejšetrnější.

 

A hlavně nezapomínejte, že krutost na zvířatech i na přírodě se dnes odehrává ještě i na jiné úrovni. Lidstvo vyhubilo polovinu živočišných druhů, většinu kvůli zvýšené spotřebě. Šílený zemědělský systém, který se snaží z přírody vydrancovat nejvíc, ničí hmyz, včely, drobné živočichy, ale i populace orangutanů. Plasty ohrožují moře a živočichy v nich. Proto je potřeba vědomě a rozumně nakupovat. Přemýšlet. Ne slepě reagovat na prvoplánové reklamní slogany.

 

Pokud chcete udělat něco dobrého a můžete si to dovolit, snažte se kupovat potraviny a kosmetiku z bio produkce, kde nejsou zvířata využívána. A když mluvím o zvířatech, mám na mysli i hmyz.

 

Pěkný leden

Denisa

 

Články, ze kterých jsem čerpala a související:

 

http://www.pokusynazviratech.cz/konec-krute-kosmetiky-v-evrope.htm

 

http://www.europarl.europa.eu/news/cs/headlines/society/20180216STO98005/zakaz-kosmetiky-testovane-na-zviratech-zavedme-jej-globalne

 

http://www.europarl.europa.eu/news/cs/headlines/society/20180216STO98005/zakaz-kosmetiky-testovane-na-zviratech-zavedme-jej-globalne

 

Views – 731

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Pages