Greenwave's Blog

Káva: pít či nepít?

Říjen 9, 2017
Posted by Greenwave

Filtrovaná káva, káva s mlékem, espresso, turek nebo prostě jen káva instantní – v nějaké formě kávu pijeme téměř všichni. V poslední době se navíc Českou republikou valí vlna kávové osvěty, která vede k tomu, že se ke kvalitní kávě dostává stále více lidí. Jak je to ale s pitím této pražené dobroty? Škodí nám její konzumace, nebo je to naopak?

 

Káva je palivo, bez kterého si nedokážu svůj den představit. Většinou se spokojím s jedním hrnkem (schválně nepíšu šálek, protože pod šálkem si představím něco titěrného, po čem by se v mém případě zaprášilo tak za vteřinu) kávy denně, ale když je špatná konstelace, někdy jsou potřeba hrnky dva. A jelikož se snažím dodržovat v mnoha směrech umírněnou životosprávu, samozřejmě jsem si udělala pořádný průzkum ohledně toho, jak na tom ze zdravotního hlediska káva je.

 

Obecně se ví, že pravidelná konzumace kávy má jak pozitiva, tak negativa, a člověk by měl její pití uvážit podle svého zdravotního stavu. Káva patří mezi krátkodobé stimulanty srdce, což může mít na někoho vliv pozitivní, na někoho negativní. Zvyšuje tlak, takže pokud potřebujete rychlou vzpruhu, kávou si jistě neublížíte. Ale pokud máte přecitlivělou reakci na sebemenší množství kofeinu, káva vám nemusí udělat dobře. Z hlediska čínské medicíny káva zahřívá žaludek, proto by ji neměli konzumovat lidé, kteří mohou trpět na žaludeční vředy či zánětlivé procesy žaludku a střev. Rozhodně se ale nemusíte obávat toho, že by káva odvodňovala. Jde o nějaký zvláštní mýtus, který se kávy chytil a už se ho nepustil. Tomuto aspektu se věnovalo již poměrně velké množství studií a všechny došly k závěru, že káva hydratuje organismus stejně jako voda a nedochází k odvodňování (viz. 1 a 2). Suchý pocit v ústech, který někdy můžeme po pití kávy pociťovat, se nedá spojovat s tím, že by nám káva vysála všechnu vodu z těla.

 

Káva 1

 

Pokud je ale člověk zdravý, nemá závažné zdravotní komplikace, při kterých se konzumace kávy nedoporučuje, studie z posledních let spíše poukazují na to, že pravidelná konzumace kávy může mít na naše zdraví pozitivní vliv. Skvělá studie proběhla relativně nedávno a vědci se v ní zaměřili na obyvatele z 10 evropských zemí – celkem šlo o 521 330 osob, což už je pořádný vzorek obyvatelstva. Studie probíhala celých 16 let a podle jejích výsledků konzumace kávy výrazně prodlužuje život (3). Podle dostupných dat nezáleží na celkovém životním stylu – už samotná konzumace kávy má pozitivní vliv na naše zdraví. Lidé, kteří pijí kávu každý den, mají nižší riziko onemocnění jater, káva dokonce prospívá kardiovaskulárnímu systému a snižuje riziko rakoviny u žen a také riziko cukrovky 2. typu.

 

Čím to je? Káva je totiž velmi silný antioxidant, a i když toto slovíčko přichází na přetřes neustále a máme pocit, že těch antioxidantů každý den přijímáme už dost, není to tak. Důležité totiž je, v jaké formě antioxidanty přijímáme, protože čím jsou přirozenější, tím lepší. Káva obsahuje ohromné množství látek, které skvěle fungují právě tehdy, když se v těle objeví všechny najednou. Díky tomu má káva neuroprotektivní a protizánětlivé účinky (4, 5), což znamená, že nás může chránit i před neurodegenerativními onemocněními jako je Alzheimerova či Parkinsonova choroba.

 

Káva chemex

 

Na závěr bych ale zdůraznila, že když je řeč o pozitivních účincích kávy na naše zdraví, myslí se tím čerstvá káva bez jakýchkoliv příměsí. Takže žádné dvojité frapučíno s extra šlehačkou a extra čokoládovou polevou navrch. Což je asi zřejmé, protože v takovém lahůdce je více cukru, než kolik čítá doporučená měsíční dávka. Pokud tedy chcete těžit z pití kávy jen pozitiva, pijte kávu černou, bez cukru, bez mléka a ideálně čerstvě upraženou a také čerstvě namletou. Jakmile se totiž káva namele, okamžitě v ní dochází k oxidaci, tedy ke kažení a k mizení těch blahodárných antioxidantů. Káva, kterou máte namletou ve spíži několik měsíců, vám příliš benefitů nepřinese. A co se týče instantní kávy, tak ta dle mého názoru prošla tolika procesy zpracování, navíc na jejím počátku stojí zrna velmi pohybné kvality, takže bych se její konzumaci taktéž vyhýbala. No, a jestliže vám černá káva bez mléka a bez cukru nechutná, tak ji nepijte vůbec a místo toho si naordinujte kvalitní zelený čaj. Jeho účinky na naše zdraví jsou totiž velmi podobné, ale o tom vám napíšu třeba někdy příště :-)

 

Co vy a pití kávy? Také se bez ní neobejdete, nebo máte raději jiný povzbuzující nápoj?

 

Krásný podzim přeje

Sára Goldbergerová

 

Reference:

1. http://journals.humankinetics.com/doi/abs/10.1123/ijsnem.15.3.252

2. http://journals.humankinetics.com/doi/abs/10.1123/ijsnem.12.2.189

3. http://annals.org/aim/article/2643435/coffee-drinking-mortality-10-european-countries-multinational-cohort-study

4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23296837

5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5420628/

Views – 949

Štítky:,

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Pages